======
Igazából régóta írogatom ezt a rövid írást , arról a hazai formációról amivel egyszerűen mondva : elfogult vagyok , persze van még egypár és remélem ő róluk is tudok majd valamit mondani, ez az írás nem akar semmi különlegeset , egyszerűen megosztom , totál rövidre fogva - kb a megírt anyag az ötszöröse volt a most olvashatónak, de töröltem , nem akarok itt elhajózni , ehhez már semmi kedvem - gondolataimat ,érzéseimet stb a jelenkor hazai kultúrájának egyik legfontosabb alkotó kollektívájáról az Entrópia Architektúra nevű zenei formációról .
======
Igazából régóta írogatom ezt a rövid írást , arról a hazai formációról amivel egyszerűen mondva : elfogult vagyok , persze van még egypár és remélem ő róluk is tudok majd valamit mondani, ez az írás nem akar semmi különlegeset , egyszerűen megosztom , totál rövidre fogva - kb a megírt anyag az ötszöröse volt a most olvashatónak, de töröltem , nem akarok itt elhajózni , ehhez már semmi kedvem - gondolataimat ,érzéseimet stb a jelenkor hazai kultúrájának egyik legfontosabb alkotó kollektívájáról az Entrópia Architektúra nevű zenei formációról .
======
” Az Entrópia Architektúra munkásságára nehéz megtalálni a megfelelő kategóriákat. Hívták indusztriálnak, rituál rocknak, experimentálnak még paramentálnak is. Az effajta kategorizálás Schrödinger macskájára emlékeztet, hiszen a kategorizálás eredménye merőben függ a kategorizálás folyamatától. Függetlenek vagyunk és próbáljuk a saját kifejezési formánkat megtalálni. A szavakat csupán alkalmi eszközként használjuk, ahogy az egyes zenei stílusok standardjait is. A zenekar 15 éve alakult, egy stíluskísérlet kapcsán: megpróbáltunk spontán és improvizált előadást tervezni a budapesti Royal Szálló felújítási munkálatainak hangjait és zajait rögzítő felvételre. Az évek során sok zenésztársunk megfordult a zenekarban, mely az improvizációtól egyre inkább a pulzáló struktúrák váltakozása felé mozdult el. Zenénkben fémek, ipari hulladékok és elektronikus eszközök által keltett ütem – és dallamstruktúrákra építünk durva, máshol érzékeny zenei struktúrákat. Alapvetően rituális, ősi, talán ember előtti hangokat használva igyekszünk kaput nyitni egy másik, komplexebb valóságra. Itt az emberi hang is kizárólag hangszerként funkcionál.
Az első lemezünk 2010-ben jelent meg.
Az első lemezünk 2010-ben jelent meg.
Fontos befolyások:
Mahakala és Mahayana Buddhizmus
Posztkonstruktivizmus
modern társadalmunk akusztikus hulladékai, gépek és romok zaja "
Mahakala és Mahayana Buddhizmus
Posztkonstruktivizmus
modern társadalmunk akusztikus hulladékai, gépek és romok zaja "
Kósa Csaba szavai az Entrópia Architektúráról .
Arról a hazai alkotó kollektíváról , ami meglátásom szerint egyike azoknak akik kiemelkednek a kortársaik közül ,pedig és ez is egy vélemény : soha nem volt még ilyen erős a hazai zene , soha ...
De mit is akar ez az egészen különleges zenekar , alkotói közösség ?
Mi az a felhajtó erő , ami több mint másfél évtizede újabb és újabb produkciókhoz, dimenziókhoz vezetik el önmagukat , hallgatóikat ami végül is tágabb közösségük . ...
Arról a hazai alkotó kollektíváról , ami meglátásom szerint egyike azoknak akik kiemelkednek a kortársaik közül ,pedig és ez is egy vélemény : soha nem volt még ilyen erős a hazai zene , soha ...
De mit is akar ez az egészen különleges zenekar , alkotói közösség ?
Mi az a felhajtó erő , ami több mint másfél évtizede újabb és újabb produkciókhoz, dimenziókhoz vezetik el önmagukat , hallgatóikat ami végül is tágabb közösségük . ...
==========================================================================
Mahakála a Karma-Kagyü tibeti buddhista hagyomány fő tanvédője, a buddhák együttérzésének erőteljes kifejeződése, szimbolikus megtestesülése. Elhárítja a külső és belső akadályokat, és a tudat szennyeződéseit bölcsességgé változtatja.
Hagyományosan a tibeti kolostorokban az évet egy hetes Mahakála szertartással zárják, aminek utolsó lépése az egész napot betöltő Mahakála vadzsra tánc (“Csam”). A táncot magasan képzett lámák táncolják a hagyományban aprólékosan meghatározott lépéseket követve. A hagyomány szerint bizonyos Karmapák tiszta látomásban megfigyelték, megjegyezték Mahakála mozdulatait, és aztán ezeket hagyományozták tovább. A tánc mozdulatai a Mahakála szertartás meditációs elemeit fejezik ki, és a haragos/erőteljes kategóriába tartozik, célja a negatív erők megszelídítése. Növeli a jószerencsét és eltávolítja mind az emberi eredetű, mind a természeti akadályokat. A tánc elvégzésének a helyszíne békés, áldott lesz és ez kihat az egész világegyetemre.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
A formáció fellépései minden egyes alkalommal , más és más szándékon alapszanak ...
Formailag létező - megkomponált ,hosszas zenefolyamokra építik fel szerzeményeiket, de ezek az előre megírt 15- 20 perces kompozíciók igazából egy erős alapot képeznek a rájuk spontán előadott hanginváziókra . Rituális ( Buddhista ) , ösztönökből kimart alapjárataiban , a lélek éjsötét lagúnáiba érkezünk meg.
Fellépésük minden alkalommal más . De igazából szerkezetileg három különálló tételre osztható fel.
Általában van egy bevezető lassabb rész, ami a feszültség megteremtését " szólítja " meg.
Különös elcsúsztatott hangképek, ipari ötvözetek , hangtextúrák , száraz de lágy lassú ritmus a jellemző végül is küszöbről való belépéshez . A második a megérkezés . Megérkezés a lényvilágba , de egyszersmind a lélek rituáléiba , a modern kori és az archaikus ember harcmezőjére . A hontalanság , a keresés horizontjára. Ez a rész zeneileg dinamikus, behatoló, doom és industriális zenei elemekkel van leginkább alátámasztva. Végig érezhető a ritualitás , a test a lélek , a lényi , sötét és fehér világ közötti viaskodás. A nappalt és az éjszakát felcserélő embervilág , a peremfelület .A modern kori civilizáció szirénákat megszólaltató orgiája.
A harmadik tétel- rész , általában mindig ugyan azt a kompozíciót tartalmazza, erős mármár a zenei agresszió határát megszólaltatva. ...
- A leírtak ellenére az Entrópia Architektúra zenéje feloldozó , életsegítő , megnyitó . .....
A megjelent első lemezük ( 2010 ) : http://entropia-architektura.bandcamp.com/album/s-t
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
A formáció fellépései minden egyes alkalommal , más és más szándékon alapszanak ...
Formailag létező - megkomponált ,hosszas zenefolyamokra építik fel szerzeményeiket, de ezek az előre megírt 15- 20 perces kompozíciók igazából egy erős alapot képeznek a rájuk spontán előadott hanginváziókra . Rituális ( Buddhista ) , ösztönökből kimart alapjárataiban , a lélek éjsötét lagúnáiba érkezünk meg.
Fellépésük minden alkalommal más . De igazából szerkezetileg három különálló tételre osztható fel.
Általában van egy bevezető lassabb rész, ami a feszültség megteremtését " szólítja " meg.
Különös elcsúsztatott hangképek, ipari ötvözetek , hangtextúrák , száraz de lágy lassú ritmus a jellemző végül is küszöbről való belépéshez . A második a megérkezés . Megérkezés a lényvilágba , de egyszersmind a lélek rituáléiba , a modern kori és az archaikus ember harcmezőjére . A hontalanság , a keresés horizontjára. Ez a rész zeneileg dinamikus, behatoló, doom és industriális zenei elemekkel van leginkább alátámasztva. Végig érezhető a ritualitás , a test a lélek , a lényi , sötét és fehér világ közötti viaskodás. A nappalt és az éjszakát felcserélő embervilág , a peremfelület .A modern kori civilizáció szirénákat megszólaltató orgiája.
A harmadik tétel- rész , általában mindig ugyan azt a kompozíciót tartalmazza, erős mármár a zenei agresszió határát megszólaltatva. ...
- A leírtak ellenére az Entrópia Architektúra zenéje feloldozó , életsegítő , megnyitó . .....
A megjelent első lemezük ( 2010 ) : http://entropia-architektura.bandcamp.com/album/s-t
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése